Motorrijden en elektronische systemen, wat kunt u er mee?
2016-05-19 17:36:50

KTM motorVoor de meeste motorrijders is motorrijden puur een hobby. Voor anderen een levensstijl. Wat voor motorrijder u ook bent, iedereen merkt de ontwikkelingen op motorgebied. Er komen veel elektronische systemen bij en het is natuurlijk allemaal super interessant. Maar wat kunt u er allemaal mee?

De ontwikkeling van elektronische systemen staat niet stil. En dat allemaal om het ons makkelijker te maken. Ikwilvanmijnmotoraf.be zet de laatste ontwikkelingen op een rij en vertelt u wat u er mee kunt.

Elektronische systemen op de motor

 

Hellingshoek ABS

Het Anti Blokkeer Systeem is bij iedereen wel bekend. Volgend jaar wordt het verplicht voor alle nieuwe motoren. KTM ontwikkelde hellingshoek-ABS in samenwerking met Bosch, als opvolger van het ‘standaard’ ABS. Speciaal voor de motorrijders die het liefst zo plat mogelijk door de bocht gaan. Dit Anti Blokkeer Systeem zorgt ervoor dat u in de bocht onder een hellingshoek harder kunt remmen. Dat zorgt weer voor een extra stukje veiligheid.
 
KTM

Traction Control

De aandrijving van het voor- en achterwiel worden door de traction control met elkaar vergeleken. Als daar een afwijking in zit, bijvoorbeeld wanneer u gaat slippen, worden de aandrijfkrachten op het achterwiel door de traction control tijdelijk afgenomen.
 

Mappings

Met motormappings kunt u zelf uw rijmodus instellen. Opties die u kunt kiezen zijn bijvoorbeeld standaard, regen en circuit. Afhankelijk van uw keuze worden de gasreactie en de vermogensafgifte automatisch aangepast, passend bij uw rijgedrag of het weerstype.
 

Wheelie Control

Met de optie wheelie control kunt u makkelijker een stukje op uw achterwiel rijden. Het systeem is namelijk in staat om te berekenen wanneer een wheelie begint en eindigt. Het systeem zorgt er bovendien voor dat u niet te ver achterover gaat, maar helpt u weer veilig op twee wielen te landen.
 
BMW

Navigatie op de motor

De meeste motorrijders hebben een navigatiesysteem bij zich om de route digitaal te kunnen aflezen. TomTom Rider en Garmin Zumo worden veel door motorrijders gebruikt. Enkele motoren zijn al voorzien van ingebouwde motornavigatie. De BMW 1600 GTL bijvoorbeeld en ook bij enkele modellen van Harley Davidson kunt u meteen uw kronkelige route uitstippelen.
 

Ride by Wire

De techniek Ride by Wire maakt het mogelijk om via een elektronische verbinding de gasklep te bedienen. Dankzij Ride by Wire kunt u de hoeveelheid motorrem zelf instellen en kunt u de gaskleppen subtieler bedienen. Met een kabelsysteem werkte de onderbreking direct als een rem.
 

EXUP klep

De EXUP klep is ontwikkeld door Yamaha, maar ook andere merken hebben dit inmiddels toegepast. Honda noemt het bijvoorbeeld een HTEV klep. Er zijn veel motorrijders die zich afvragen of ze de EXUP klep makkelijk kunnen verwijderen om een mooier geluid te krijgen, maar dat wordt afgeraden. De EXUP klep zorgt er namelijk voor dat de vermogensafgifte gelijkmatiger wordt. Bij een hoog toerental gaat de klep open en bij een laag toerental slaat de klep dicht. Als u de klep verwijdert verliest u trekkracht onderin.
 

Launch control

Met launch control, de naam zegt het al, haalt u gecontroleerd het maximale uit uw sprint. De motor regelt zelf het aantal toeren. Als iu bij vol gas de koppeling loslaat, krijgt u met de launch control maximale tractie en trekt u zo snel mogelijk op.
 
Launch control
Enkele voorbeelden van motoren die voorloper zijn op het gebied van elektronische systemen zijn MV Agusta Brutale, Aprilia RSV 4R, Yamaha YZF M1, Ducati Panigale en KTM Adventure 1190.
 

Elektronische systemen in uw motorhelm en -kleding

Niet alleen bij de motor zijn er veel elektronische systemen. Ook voor de motorhelm worden er technieken bedacht om het makkelijker te maken.
 

Elektronisch verwarmen

Als u wilt motorrijden in de winter hoeft u het niet koud te krijgen. U kunt verwarmde handvatten aanschaffen en u kunt ook verwarmde pakken, laarzen en handschoenen gebruiken. Sommige onderdelen werken op batterijen, maar u kunt ze ook aan de accu van de motor koppelen.
 

Airbag in motorpak

Dainese is het eerste merk dat een airbag in motorkleding heeft ontwikkeld. Er zijn verschillende soorten airbags voor motorrijders. Één daarvan is de airbag die in werking wordt gezet zodra u loskomt van uw motor. Bij een ander type reageert de airbag op uw omgeving. Deze wordt bij bepaalde G-krachten door sensoren ingeschakeld. Na de val loopt de airbag weer leeg waarna u uw weg kunt verder zetten, als de motor niet te veel is beschadigd tenminste. Airbags kunt u in motorkleding krijgen, maar er zijn ook losse vestjes die u over uw motorkleding draagt. De techniek van de airbag in motorkleding is nog volop in ontwikkeling.
 

Skully helm

De Skully helm is een revolutionaire motorhelm waar veel technieken in zijn verwerkt die overbodig worden op uw motor. Navigatie, handsfree bellen, muziek luisteren en communiceren met andere motorrijders is allemaal mogelijk met deze smarthelm. Dankzij de heads-up-display kunt u bovendien de dode hoeken in beeld krijgen en kunt u alles dankzij spraakherkenning makkelijk bedienen.
 
Skully helm