Wintertijd: winterslaap voor je motor
2015-10-24 09:00:05

Vorige week hebben we al kennisgemaakt met temperaturen die dichtbij het vriespunt liggen en hebben we zelfs de eerste sneeuwvlokken gezien. Vannacht gaat de wintertijd weer in, wat betekent dat de koude wintermaanden er écht aankomen. Gaat jouw motor op stal tijdens die periode? Wij vertellen je hoe je dat het beste voorbereidt.

Het motorseizoen is afgelopen, wat betekent dat we steeds minder motorrijders kruisen op de weg. Motorclubs maken nog een laatste rondje en deelnemers aan motortochten wachten in spanning af of die nog wel kan doorgaan door het slechte weer. Daarna worden veel motors op stal gezet om de wintertijd te overleven. Wij geven je tips om je motor zorgeloos in zijn winterslaap te laten gaan.

Olie(filter)

Het eerste wat je moet controleren, is de olie. Ververs de olie en vervang de filters. Oude olie bevat vuil, wat je motorblok kan aantasten. Zuivere olie smeert goed. Zo voorkom je problemen als je in het voorjaar je eerste ritje gaat maken.
Wintertijd olie

Roest verwijderen

Heeft je motor last van roest? Verwijder dat dan met schuurpapier om uitbreiding van de roestplek te vermijden. Bescherm je motor met een roestwerend middel en breng daarna een nieuwe laag lak aan.

Ongelakt metaal behandelen

Spuit ongelakte metalen onderdelen in met anticorrosiespray. Vergeet ook de vorkpoten en demperstangen niet. Breng zorgvuldig een dunne laag aan. Als je een plek vergeet, kan daar gemakkelijk roest ontstaan.

Ketting reinigen

Poets de ketting grondig met een kettingreiniger. Behandel hem daarna met een kettingspray. Spring niet meteen na die behandeling weer op je motor. De spray heeft tijd nodig om goed te hechten. Als je meteen daarna gaat rijden, ‘centrifugeer’ je de spray weg nog voor hij heeft kunnen inwerken.

Banden

Als je je motor op stal zet in de winter, zet je hem best op een winterbok. Op die manier komen de banden van de grond en voorkom je platte banden. Lukt dat niet? Als alternatief kan je ook de bandenspanning met 0,5 bar verhogen. Verplaats om de twee weken je motor even. Let er wel op dat je in het voorjaar de bandenspanning weer moet verlagen.
Wintertijd motor

Met een volle tank de winter door

De binnenkant van je brandstoftank kan ook last krijgen van roest. Daarom zet je je motor best met een volle tank op stal. Tijdens het tanken kan je een brandstofadditief in je tank gieten. Zo voorkom je condensvorming, verkoling van de verbrandingsruimte en verharsing van de carburateurs. Maak na toevoeging van dat additief nog een toertje met de motor, zodat het product goed zijn werk kan doen.

Elektronica

Vergeet de elektronica niet! Gebruik contactspray om corrosie op de schakelaars te voorkomen.

Rubber invetten

Gebruik een spray op basis van wax om alle kabels mee in te spuiten. Op die manier blijft het rubber soepel en barst het niet.

Accu

Een winterstop is schadelijk voor je accu. Een accu ontlaadt zichzelf en als hij te ver leegloopt, wordt het accuzuur te zuur. Dat leidt ertoe dat de accu beschadigd raakt en niet meer goed oplaadt. Laad de accu om de drie weken volledig op of gebruik een druppellader om je accu ook tijdens de wintermaanden in goede conditie te houden.
Wintertijd accu

Ventilatiehoes

Tot slot kan je je motor afdekken. Je gebruikt daarvoor best geen oude lakens of dekens. Die houden namelijk vocht vast, waardoor roestvorming weer bevordert wordt. Een speciale ventilerende indoorhoes is een betere optie. Let erop dat die hoes de onderdelen die je net behandeld hebt niet raakt, anders kan hij blijven plakken. Staat je motor in de winter buiten? Kies dan voor een speciale buitenhoes. Om condensvorming te vermijden, laat je de hoes om de twee à drie weken luchten op een zonnige of winderige dag.
Hoes voor winter
Heb jij nog tips voor je medemotards die hun motor tijdens de winter op stal zetten? Deel ze hier!