Honda stelt concepten voor in Japan
Dit weekend stelt Honda op de Osaka Motorcycle Show en op de Tokyo Motorcycle Show in Japan twee concepten voor. Rallyliefhebbers zullen hun vingers aflikken wanneer ze de Honda CRF250 zien, terwijl de Honda SFA vooral in de stad en op straat ongetwijfeld erg positieve reacties zal uitlokken.
De Motorcycle Show in Osaka is gisteren begonnen en loopt nog tot morgen. Volgend weekend vindt de Motorcycle Show in Tokyo plaats. Op beide beurzen zal uiteraard ook de Japanse auto- en motorfabrikant Honda aanwezig zijn. De fabrikant zal niet alleen zijn productiemodellen meenemen naar de beurs, maar zal ook een aantal concepten en prototypes aan het publiek voorstellen.
Concepten: Honda CRF250 en SFA
Het concept van de Honda SFA werd vorig jaar tijdens de motorbeurs in Indonesië al eens voorgesteld. Dit weekend en volgende week wordt het concept ook in het thuisland van Honda voorgesteld. Het concept dat in Osaka en Tokyo te zien zal zijn, verschilt niet veel van de versie die in Indonesië werd getoond. De SFA is een kleine en lichte motor met een 150 cc eencilinder viertaktmotor. De LED koplampen geven de motor een futuristische look. Het feit dat Honda het concept van de SFA in bijna ongewijzigde vorm op verschillende motorshows tentoonstelt, lijkt erop te wijzen dat de fabrikant van plan is het model effectief op de markt te brengen.
De wereldpremière van het concept van de nieuwe Honda CRF250 Rally is weggelegd voor de motorbeurs in Osaka. Deze nieuwe CRF250 is de rallyversie van de reeds bestaande CRF250L. De motor lijkt al grotendeels klaar voor productie, al zou het voertuig daarvoor wel wat versterkt moeten worden. Het is echter nog niet zeker of Honda de CRF250 Rally in productie zal laten gaan.
Prototypes: Honda RC213V-S en True Adventure
De prototypes van Honda zijn niet helemaal nieuw. De Honda RC213V-S en de True Adventure werden in november van vorig jaar al voorgesteld tijdens de EICMA motorshow in Milaan. De RC213V-S is een roadster gebaseerd op de RCV 1000 en zal uiteindelijk dat laatste model ook vervangen. De RCV 1000 werd gebruikt in de Grand Prix voor motors. De motor heeft een 1000 cc viercilinder viertaktmotor en kan snelheden van meer dan 300 km/uur bereiken.
Het True Adventure prototype is gebaseerd op en zou de opvolger kunnen zijn van de Africa Twin. Het prototype ziet er wat vuil en avontuurlijk uit door de legerprint. De motor is dan ook geschikt om door modderige omgevingen te rijden. De motor heeft een 1000 cc watergekoelde V2-motor. Meer details over de prestaties of de prijs van de Honda True Adventure zijn er nog niet. Het is daardoor ook nog niet duidelijk of de motor in productie zal gaan. Motards en fans van het merk hopen dat de Japanse fabrikant tijdens de motorbeurzen in Osaka en Japan meer informatie zal geven over de concepten en de prototypes.
Op de motorshow
Er wordt voornamelijk reikhalzend uitgekeken naar wat Honda met die concepten en prototypes van plan is. Tijdens de twee motorshows zal Honda persconferenties houden waarna het hopelijk duidelijk wordt of en wanneer de voorgestelde motors in productie gaan.
Honda zal op de motorshows ook aanwezig zijn met een aantal productiemodellen. Daarbij zal de aandacht vooral naar de nieuwste modellen gaan, zoals de Goldwing en de Honda VRF800X. In totaal zal de Japanse motorfabrikant met 21 motors naar de show trekken.