Veelgestelde vragen

Over ikwilvanmijnmotoraf.be

Wat is de rol van ikwilvanmijnmotoraf.be?

Ikwilvanmijnmotoraf.be helpt u bij het verkopen van uw motor. We vergelijken, informeren en bemiddelen tussen u en aangesloten handelaren, om zo te komen tot een prijs waarmee u tevreden bent.

Wie kan mijn motor kopen?

Ikwilvanmotoraf.be heeft een netwerk van gecontroleerde, erkende handelaren die kunnen bieden op uw motor. Slechts de handelaren die we toegang hebben gegeven tot het aanbod kunnen uw motor zien en biedingen plaatsen. Hierdoor kunnen we zeggen dat u alleen met betrouwbare partijen te maken hebt.

Kopen jullie zelf motoren in?

Nee, ikwilvanmijnmotoraf.be koopt zelf geen motoren in. Daardoor kunnen we optimaal uw belangen behartigen in de onderhandelingen met mogelijke kopers.

Is jullie dienstverlening echt gratis?

Ja, u kan kosteloos gebruik maken van onzen dienstverlening. Zowel het aanmelden van uw motor, als de daadwerkelijke verkoop is gratis.

Waar verdienen jullie dan geld mee?

De kopers die bij ons zijn aangesloten dragen de kosten voor onze dienstverlening. Hierdoor blijft de service van ikwilvanmijnmotoraf.be voor u als verkoper gratis.

Hoe snel kan mijn motor worden verkocht?

Dankzij ons uitgebreide en actieve netwerk van handelaren kunnen we al binnen 1 dag het hoogste bod aan u doorgeven. Uw motor blijft maximaal een week in de veiling staan.

Kan ik ergens ervaringen van anderen vinden?

Ikwilvanmijnmotoraf.be hecht veel waarde aan de ervaring van zijn gebruikers. Op die manier kunnen we onze dienstverlening steeds weer verbeteren. Ikwilvanmijnmotoraf.be is aangesloten bij Trustpilot, een onafhankelijk reviewplatform waar consumenten hun ervaring met onze dienstverlening kunnen delen.

Aanmelding

Hoe meld ik mijn motor aan?

Op ikwilvanmijnmotoraf.be kan u in een paar stappen uw motor aanmelden. U begint met het invullen van de primaire gegevens van de motor, zoals het merk en model. In de volgende stap kan u de eigenschappen van de motor invullen. Met foto’s vergroot u natuurlijk de kans op het ontvangen van biedingen. Als laatste vragen we om enkele contactgegevens, zodat we u kunnen informeren over ontvangen biedingen.

Wie zien mijn persoonlijke gegevens?

Tijdens het aanmelden vragen we om enkele contactgegevens. Deze hebben we nodig om u te kunnen informeren over de voortgang van het verkoopproces en de ontvangen biedingen. De handelaren brengen slechts op basis van de voertuiggegevens hun bod uit. Uw persoonlijke gegevens worden niet bij het zoekertje getoond. Pas wanneer u akkoord gaat voor het ontvangen bod, worden uw contactgegevens vrijgegeven aan de geselecteerde koper, en ontvangt u zelf de gegevens van de kopende partij.

Kan ik na het aanmelden nog foto’s toevoegen?

U kan na het aanmelden geen foto’s meer toevoegen. Mocht u dan geen foto’s hebben toegevoegd, ontvangt u automatisch een mail van ons waarin u de aanmelding kunt aanvullen met foto’s. Deze plaatsen wij voor u bij uw aanmelding, zodat deze zichtbaar zijn voor de geïnteresseerden. U kan foto’s ook via Whatsapp sturen naar 0479/45.89.79, of mailen naar klantenservice@ikwilvanmijnmotoraf.be. Dan voegen wij ze voor u toe aan uw zoekertje.

Kan ik achteraf mijn ingevulde gegevens nog wijzigen?

U kan zelf de gegevens niet wijzigen. Hebt u een wijziging of een toevoeging? Dan kunnen wij dit voor u aanpassen. U kan eventuele wijzigingen mailen naar klantenservice@ikwilvanmijnmotoraf.be, of via Whatsapp sturen naar 0479/45.89.79. Bellen kan natuurlijk ook, dit kan op 016/98.03.31. We zorgen er dan voor dat uw wijzigingen worden doorgegeven aan eventuele geïnteresseerden, die misschien al een bod hebben uitgebracht.

Kan ik ook een motor verkopen waar nog een financiering op zit?

Een motor waar nog een financiering op zit, kan alleen verkocht worden in samenspraak met de financieringsmaatschappij. Omdat de motor geldt als onderpand voor de financiering, is de financieringsmaatschappij in feite de eigenaar van de motor. Als kredietnemer hoort u eerst de financiering af te lossen vooraleer deze verkocht kan worden. In sommige gevallen is het mogelijk dat de koper, in goed overleg, het openstaande bedrag betaald aan de financieringsmaatschappij. Het eventuele restbedrag wordt daarna aan u betaald.

Een bod

Ben ik verplicht een bod te accepteren?

Nee, u bent niet verplicht het ontvangen bod te accepteren. Indien u een geplaatst bod wenst te weigeren, kunnen we eventueel uw motor nogmaals aanbieden in de veiling. U hoeft hiervoor uw motor niet nog eens aan te melden. Hiervoor kan u bellen met één van onze medewerkers op 016/98.03.31, waarop wij uw motor nogmaals plaatsen in de veiling.

Heb ik ook bedenktijd?

U hebt 14 dagen de tijd om te beslissen of u een bod accepteert. Zodra u akkoord bent gegaan, hebt u een overeenkomst op afstand gesloten. De bedenktijd geldt vanaf dat moment niet meer, daar het consumentenrecht vervalt.

Is het verkregen bod gegarandeerd?

Niet altijd. U ontvangt een bod op basis van de gegevens die u hebt ingevuld bij de aanmelding. Als u akkoord gaat, dient u in principe niet meer te onderhandelen met de koper. U krijgt dan tijdens de overdracht het afgesproken bedrag betaald. Dit geldt echter alleen wanneer de omschrijving van de motor klopt, en eventuele mankementen of bijzonderheden zijn vermeld. Stelt de koper tijdens de overdracht vast dat de motor anders is dan omschreven, en hij kan dit onderbouwen, mag hij een tegenbod doen. U bepaalt vervolgens zelf of u hiermee akkoord gaat. Indien u niet akkoord gaat met het gegeven tegenbod, wordt de verkoopovereenkomst kosteloos ontbonden. We raden u wel aan om, mocht deze situatie zich voordoen, ter plaatse telefonisch contact op te nemen met ons op 016/98.03.31, zodat we samen kunnen zoeken naar een passende oplossing.

Wat zijn nuttige tips voor een succesvolle verkoop?

Een motor verkopen, dat doet men niet elke dag. De verkoop gaat dan ook een stuk gemakkelijker en sneller als de motor zo gedetailleerd en realistisch mogelijk is omschreven. We raden u ook aan duidelijke en recente foto’s toe te voegen van uw motor. Zorg er wel voor dat de motor proper is voordat u foto’s maakt, om alle details goed in beeld te kunnen brengen. De handelaren plaatsen hun bod op basis van de door u ingevulde gegevens. Vergeet daarom ook niet om eventuele schade of mankementen te vermelden.

Overdracht

Hoe maak ik een afspraak met de dealer?

Zodra u akkoord gaat met het verkregen bod, of dat nu telefonisch is, of per mail, ontvangt u een e- mail met daarin de contactgegevens van de koper. U spreekt dan met de handelaar af wanneer de motor wordt overgedragen. In de e-mail die u dan van ons ontvangt, staat dit ook duidelijk beschreven.

Hoe gaat de betaling bij verkoop?

U krijgt het bedrag op het moment van de overdracht. De mogelijkheden zijn contant, een bankcheque of via een overschrijving ter plaatse. U kan van tevoren met de koper afstemmen wat uw voorkeur geniet.

Moet ik mijn verkochte motor zelf naar de koper brengen of wordt deze opgehaald?

In de meeste gevallen wordt de motor bij u opgehaald, tenzij vooraf anders is afgesproken. Brengt u de motor naar de koper? Dan vergoeden wij u de treinreis naar huis. Mocht de motor niet meer rijdende zijn, kan u dit bij de aanmelding aangeven. Dan wordt de motor zowiezo bij u thuis opgehaald.

Ik kan de koper niet bereiken voor het maken van een afspraak, wat nu?

We raden u altijd aan om contact op te nemen met de handelaar binnen de openingsuren van het bedrijf. Dit kan per handelaar verschillen. Lukt het echt niet om contact te leggen met de koper? Naam dan even contact op met onze klantenservice via 016/98.03.31, of per mail via klantenservice@ikwilvanmijnmotoraf.be. We zullen dan zelf trachten de koper te bereiken zodat er een afspraak kan gemaakt worden voor de overdracht.

Ik ben (een deel van) het inschrijvingsbewijs kwijt, wat moet ik doen?

Op het moment dat u de motor verkoopt, dient het inschrijvingsbewijs aanwezig of compleet (deel 1 en deel 2) te zijn, anders kan de koper deze niet zelf inschrijven. Vanaf 2013 bestaat het inschrijvingsbewijs uit 2 delen. Hiervoor bestond het uit één deel. Bent u (een deel van) het inschrijvingsbewijs kwijt? Dan dient u eerst een ‘Attest van verlies of diefstal’ aan te vragen bij de politie. Deze zal dan de huidige kilometerstand en het chassisnummer controleren. Hiermee kan u een duplicaat aanvragen bij de DIV. De aanvraag van een duplicaat kost 26 euro en doet u door een aanvraagformulier voor het inschrijvingsbewijs (roze formulier) te bezorgen aan DIV.

De koper doet ter plekke een tegenbod, ben ik verplicht dit te accepteren?

De handelaar die uw motor koopt heeft het recht uw motor te controleren op (bijkomende) schade en mankementen. Daarom is het van het grootste belang dat de omschrijving die u hebt opgegeven bij de aanmelding overeenkomt met de huidige staat van uw motor. Merkt de koper iets op dat u niet hebt doorgegeven tijdens het aanmeldproces? Dan mag hij een tegenbod doen. U bent niet verplicht dit tegenbod te accepteren. Dit geldt niet als een éénzijdige annulering, en u ontvangt in dat geval geen annuleringsfactuur. We raden u wel aan om in deze situatie meteen contact op te nemen met onze klantenservice. We proberen dan samen tot een passende oplossing te komen.

Hoe krijg ik de treinreis vergoed?

Wanneer u de motor bij de koper levert, vergoeden wij de treinreis terug naar huis. Dit geldt voor een enkele reis (2e klasse) voor één persoon. Hierdoor dient u een kopie van het treinkaartje, uw bankrekeningnummer, en een kopie van de verkoopovereenkomst ter plaatse te sturen naar klantenservice@ikwilvanmijnmotoraf.be.

Overig

Kan ik ook een schade- of sloopmotor verkopen?

Ja, dat kan. In het netwerk van ikwilvanmijnmotoraf.be zitten ook schade- en sloopspecialisten. Zorg hierbij voor een detailleerde omschrijving, en voeg duidelijke foto’s toe. Hierdoor kunnen de geïnteresseerden een correct bod uitbrengen.

Is het mogelijk mijn voertuig te verwijderen van de site?

Wil u uw motor uit onze veiling halen? Dit kan door ons te bellen op 016/98.03.31, of door een e- mail te sturen naar klantenservice@ikwilvanmijnmotoraf.be. Vermeld hierbij zeker uw referentienummer, en het e-mailadres waarmee de motor werd aangemeld. Vervolgens halen wij uw motor uit ons systeem.

Hoe zit het met de wegenbelasting, de verzekering, en het inleveren van de nummerplaten?

Van zodra de motor is overgedragen, geeft u dit door aan uw verzekeringsmakelaar. Deze zal u hierbij ook het best kunnen assisteren in geval van vragen. U levert na de overdracht uw nummerplaten terug in bij de DIV. Dit kan bij een postpunt van BPost, of door ze te deponeren bij een lokale DIV-antenne. Hiervan krijgt u een officieel schrappingsattest toegestuurd. Hierna zal de verzekeringsmakelaar uw huidige verzekering stopzetten. De DIV zal de belastingadministratie op de hoogte brengen dat u niet langer in het bezit bent van de motor. Dit zorgt ervoor dat u het deel van de wegenbelasting dat u voorgeschoten hebt, terugbetaald krijgt. Mocht u de nummerplaten willen overzetten naar een nieuw voertuig, kan u bij uw verzekeringsmakelaar informeren hoe deze worden overgezet.

Ik heb een klacht, waar kan ik terecht?

We doen er alles aan om u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Bent u ondanks alles niet naar tevredenheid geholpen, en wil u een klacht indienen? Dan kan u dit per mail laten weten op klantenservice@ikwilvanmijnmotoraf.be. Toch liever via post? Dan kan u dit versturen naar:
Motordealerdirect BVBA
T.a.v. Afdeling klachten Kolonel Begaultlaan 1A/51 3012 Leuven
Vermeld hierbij uw referentienummer en uw contactgegevens. Hiermee kunnen we u sneller helpen.

Het antwoord op mijn vraag staat hier niet bij, en nu?

Neem bij vragen contact op met onze klantenservice. We helpen u graag verder.

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands