Oh nee, mijn kapsel! – nadeel van de motorhelm

motorhelm en kapselNiets zo leuk als een ontspannen ritje op de motor maken. Jammer genoeg denken onze kapsels daar vaak helemaal anders over. Een motorhelm verknalt perfecte kapsels in no time. Voor fabrikanten van motoruitrusting is het natuurlijk niet evident daar rekening mee te houden. BMW brengt daar binnenkort misschien toch verandering in… Een motorhelm is in België en in de rest van Europa verplicht, voor zowel de bestuurder als de passagier. Veel motorrijders zullen misschien al gevloekt hebben op die regelgeving, want zo’n helm doet je haar geen goed. De wet houdt echter geen rekening met het kapsel van motards en veiligheid gaat natuurlijk nog steeds voor op een goed liggende coupe. Maar geen zorgen! Er bestaan een aantal manieren om uw kapsel toch nog in de plooi te houden.

Weg met haarproducten

Een eerste algemene tip: gebruik geen speciale haarproducten. Producten zoals haarlak en gel kunnen de helm beschadigen. De chemische stoffen in zulke producten tasten de binnenkant van de helm aan, niet alleen wanneer u uw helm draagt, maar ook daarna. De helm is een essentieel onderdeel van uw motoruitrusting en beschadigingen, ook al zijn ze niet zichtbaar, hebben een grote impact op uw veiligheid op de motor. Vermijd dus haarproducten als u een ritje met de motor gaat maken.

Tips voor kort en lang

Kapsel niet in de war dankzij BMWDe diversiteit in het haarlandschap is enorm: van kort tot lang, dun of dik, stijl, golvend of gekruld, … Het ene kapsel is gemakkelijker te onderhouden dan het andere. Voor bijna alle haartypes geldt dat een bandana onder de helm een extra bescherming vormt. Met een bandana kan het haar gemakkelijk vastgezet worden. Het haar raakt de binnenkant van de helm niet, waardoor eventuele haarproducten de binnenkant niet kunnen aantasten. Doordat er ook geen wrijving is tussen het haar en de helm, zal het haar ook niet statisch, droog of kroezelig worden. De bandana kan na de motorrit gemakkelijk afgedaan worden en met een borstel wordt het haar snel weer in model gelegd. Een bandana voorkomt wel niet dat een helm een kapsel platdrukt. Een gelkapsel met stekeltjes, bijvoorbeeld, zal ook met een bandana niet volledig meer in model zitten. In dat geval is het aangeraden een potje gel mee te nemen om uw kapsel op uw bestemming nog snel even bij te werken. Lang haar kan gemakkelijk opgeborgen worden onder de helm door een vlecht of een staart te maken en die op het hoofd vast te maken, zodat alles mooi onder de helm zit. Een staart of vlecht die niet volledig onder de helm zit, kan er alsnog voor zorgen dat uw haar droog wordt en vol knopen komt te zitten. Door de snelheid van de motor en de wind die daardoor gecreëerd wordt, wappert uw haar namelijk achter de motor aan, waardoor ze gemakkelijk samenklitten.

BMW, van motorproducent tot kapper

Blijft u toch problemen ondervinden met uw kapsel tijdens of na een motorrit? Misschien biedt BMW binnenkort dan wel een betere oplossing voor uw probleem. BMW Motorrad bouwt niet alleen motors, maar ook motorkleding. Om de helmen te promoten, heeft BMW in samenwerking met reclamebureau Publicis Mexico een aantal grappige advertenties uitgebracht. De helmen in de advertenties zijn gebaseerd op bestaande helmen van BMW. BMW weet dat het niet altijd evident is een mooi kapsel te combineren met een helm. De nieuwe helmen lossen dat probleem op, doordat ze een kapsel op zich zijn. De helmen zijn geschikt voor mannen en voor vrouwen. Het vrouwenmodel, bijvoorbeeld, is een korte bob met een vlecht onder de kin die als sluiting dient. De mannenmodellen hebben beide een baard, waarin de sluiting verwerkt zit, en een kuif. Die weelderige haardossen zijn voorlopig enkel promotiemateriaal. Of ze effectief omgevormd zullen worden tot productiehelmen, is nog maar de vraag. Het is wel zeker dat BMW met zulke helmen een gat in de markt kan dichten. Ons kapsel is in ieder geval al fan van het idee!

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Motor verkopen?
Voer vrijblijvend uw gegevens in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands