Motoreigenaren en hun stereotypen
Met welk motormerk rijden de meeste ambtenaren? Een baard en tatoeages, bij welke motor past dat het beste? En welke motor rijd je altijd veel te snel voorbij op de autostrade? Motards gaan gebukt onder heel wat vooroordelen. Tijd om de stereotypes van de vijf grootste merken eens van naderbij te bekijken.
De stereotypen worden vooral door motorrijders onderling gebruikt om mekaar een beetje te jennen. Hoe zit het eigenlijk met die stereotypen? Zit er een kern van waarheid in of zijn het louter vooroordelen? Ikwilvanmijnautoaf.be zocht het uit.
BMW
Het stereotype
BMW-rijders zijn ouder dan 50 en zitten in hun midlifecrisis. De motor wordt gebruikt om te reizen en om naar het werk te pendelen. Deze motards denken dat een BMW onder motors eenzelfde status geniet als de auto’s van het Duitse merk. De motoren van BMW hebben echter een heel ander imago dan de auto’s. Maakt niet uit, ze scheppen toch graag op over de prestaties van hun motor.
Een beetje genuanceerd
Het klopt inderdaad dat vooral mannen van 50+ op een BMW rijden. Dat komt doordat de tweewielers degelijk en betrouwbaar zijn, twee kenmerken die voor de oudere generatie erg belangrijk zijn. Oudere motards hebben al meer ervaring dan de jongere generatie en kennen de gevaren die motorrijden met zich meebrengt.
Yamaha
Het stereotype
Yamaha is het merk van enthousiaste, jonge bestuurders. Jongeren die al vroeg de motorwereld verkennen door op hun zestiende een brommer te kopen, kiezen al eerste echte motor vaak voor een Yamaha, bijvoorbeeld de YZF-R1. Die motor ziet er cool en sportief uit en is ook nog eens betaalbaar.
Een beetje genuanceerd
Yamaha is een sportief merk. De Japanse fabrikant staat er ook om bekend betrouwbare motors te maken die mooi afgewerkt zijn. Het merk is ook perfect geschikt voor wie zelf graag aan zijn motor sleutelt. Ideaal dus voor jongere (en oudere) motards die op zoek zijn naar wat avontuur.
Kawasaki
Het stereotype
Opgepast voor een motorrijder op een Kawasaki! Kawasaki heeft een wat agressiever imago. Kawasaki-rijders deinzen er niet voor terug andere – te trage – weggebruikers tegen 150 km/uur voorbij te scheuren. Veiligheid? Dat is voor watjes!
Een beetje genuanceerd
Het Japanse Kawasaki bouwt effectief motors die niet geschikt zijn voor beginners of motorrijders met te weinig ervaring. Het zijn snelle motors waar veel power achter zit en niet iedereen heeft de kracht, de ervaring of de durf zulke motors in te tomen.
Honda
Het stereotype
De meeste Hondabestuurders zijn ambtenaren. Zij kunnen zich de Japanse motor veroorloven en kunnen hem ook onderhouden. Hun motor is hun manier om volledig los te gaan na het werk. En dat liefst in een korte broek en op slippers. Met hun lompe Honda kunnen ze toch niet omvallen.
Een beetje genuanceerd
Eigenlijk is het moeilijk een stereotiep beeld op te hangen aan Honda door het enorme assortiment. Prestaties zijn wel belangrijker dan looks. Daardoor zien de motors er niet al te spannend uit, maar ze zijn wel heel betrouwbaar en hebben maar weinig onderhoud nodig.
Harley-Davidson
Het stereotype
Dikke mannen met een baard en tatoeages, die rijden met een Harley. Probeer contact met deze motards zoveel mogelijk te vermijden, want het zijn allemaal criminelen die bij de Hells-Angels zitten.
Een beetje genuanceerd
Harley-Davidson is een levensstijl. Vooral oudere mannen vallen voor het unieke geluid, het opvallende uiterlijk en het V-Twin motorblok van de Harley. De gemiddelde leeftijd van deze motards ligt boven de 50 jaar. Geen zorgen, dat enkel criminelen met dit merk rijden is gelogen.