Belgische motorverkoop sterk gestegen
De Belgische motorsector mag zich in de handen wrijven. De verkoop van nieuwe motors is in de maand juni sterk gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In totaal werden dit jaar al 4,25% meer motors verkocht dan vorig jaar.
In juni werden 3.169 nieuwe motorfietsen ingeschreven. Dat is een stijging van meer dan 25% ten opzichte van juni 2014. Het totale aantal nieuwe motors ligt dit jaar al op 14.374 tegenover 13.788 vorig jaar, een stijging van 4,25%. Dat blijkt uit cijfers van Febiac.
Stabiele motorverkoop
Begin dit jaar voorspelde Febiac dat de verkoop van voertuigen stabiel zou blijven. Nu de eerste helft van het jaar al voorbij is, lijkt die voorspelling in vervulling te gaan.
Tijdens de eerste zes maanden van 2015 schommelden de verkoopcijfers van tweewielers sterk. In januari en april werden vrij sterke dalingen waargenomen, maar maart en juni waren sterke maanden. Ook in andere voertuigcategorieën merken we een stijging op. Volgens Febiac zou de stijging deels te maken hebben met het feit dat de maand juni een werkdag meer telde dan juni 2014.
Honda bovenaan
In België zijn Honda, BMW, Yamaha, Piaggio en Harley-Davidson de populairste merken. Die algemene top vijf is ook terug te zien in de cijfers van juni. Honda was met meer dan 400 exemplaar het meest verkochte merk, gevolgd door Piaggio met 365 stuks. BMW, Yamaha en Kawasaki vullen de top drie aan. Harley-Davidson is weggezakt naar de achtste plaatst.
Ook in onze buurlanden doet Harley-Davidson het wat minder goed. Dat zou verklaard kunnen worden door de negatieve berichtgeving rond motorbendes. Zowel in Nederland als in België hebben verschillende motorbendes de laatste maanden de voorpagina gehaald door onderlinge disputen en uit de hand gelopen ruzies. Bijeenkomsten en evenementen van motorbendes worden steeds vaker geannuleerd naar aanleiding van incidenten in België, Nederland en Duitsland. De daling in de maand juni is geen ramp voor het Amerikaanse Harley-Davidson. Het merk is globaal gezien nog steeds populair in België.
Harley-Davidson LiveWire
De Amerikaanse producent laat het hoofd echter niet hangen bij de mindere verkopen in ons land en in onze buurlanden. Momenteel is de producent bezig een elektrische Harley te testen. De look van de LiveWire, zoals de motor genoemd zal worden, wijkt sterk af van de look die we gewoon zijn. De elektrische motor krijgt het label “zero emissie” en speelt daarmee in op de grote vraag naar milieuvriendelijkheid. Of de motor zal aanslaan bij de fans van het merk is nog maar de vraag. De motor produceert niet het lekkere, typische geluid van een Harley. In plaats daarvan maakt de motor een zoemend elektrisch geluid, wat heel wat motorfreaks ongetwijfeld zal afschrikken.