Uitgestorven motormerken

Uitgestorven merkenBuell, Vincent, Laverda. Echte motorliefhebbers kennen ze nog wel, die uitgestorven motormerken. Speciaal voor de jongere generatie duikt ikwilvanmijnmotoraf.be even in de geschiedenisboeken op zoek naar een aantal historische merken. De motorsector is een dynamische wereld. Nieuwe merken worden gecreëerd en oude merken verdwijnen door faillissementen, overnames of een gebrek aan interesse. Vincent, BSA, Laverda, Buell en Morbidelli zijn van die merken die in hun tijd erg bekend waren en tegenwoordig vaak vergeten worden. ikwilvanmijnmotraf.be maakt daar een einde aan.

Vincent

Het Britse motormerk Vincent, genoemd naar de oprichter Philip C. Vincent, werd gebouwd van 1928 tot 1955. Vincent stond tot in de jaren 1960 bekend als de producent van de snelste motors ter wereld: de Black Shadow en de Black Lightning. In 1954 liep de verkoop van het merk sterk terug. De Duitse fabrikant NSU Motorenwerke nam de productie van een van de modellen, de NSU-Vincent 123 cc, over, maar dat kon het faillissement van Vincent niet verhinderen. Wie tegenwoordig een van de NSU-Vincent exemplaren bezit, heeft een echte schat in zijn garage staan. Vincent motors

Birmingham Small Arms Company

BSA werd in 1861 opgericht als fabrikant van wapens. In 1909 bracht de fabrikant een eerste motor uit. De productie van motors werd tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog on hold gezet om weer wapens te kunnen maken. De bekendste motor van BSA is de BSA DBD 34 Goldstar. Ook de naam Golden Flash zal bij de oudere generatie waarschijnlijk een belletje doen rinkelen. Tegenwoordig hoort BSA bij de BSA Regal Group, een bedrijf dat zich bezighoudt met de productie van motoronderdelen. BSA Company

Laverda

In 1949 werd de eerste motor van het Italiaanse merk Laverda aan het grote publiek getoond. In 1980 ging het slecht op de Europese motormarkt. Europese merken kregen zware concurrentie uit het Oosten. Uiteindelijk maakte de fabrikant in 1985 een einde aan de productie van het merk. In de jaren 1990 kreeg het merk nog een kans. Het werd overgekocht door Tognon, een Italiaanse miljonair. Dankzij die overname kon Laverda aan het einde van de jaren 1990 nog een paar mooie motors op de markt brengen. Denk maar aan de 650 Sport, de 668 Ghost en de 688 Ghost Legend. In 2000 werd Laverda overgenomen door Aprilia. Tegenwoordig worden er geen Laverda-motors meer gebouwd.

Buell Motorcycle Company

Buell werd in 1993 opgericht. De oprichter, Erik Buell, werkte eerder als ingenieur voor Harley-Davidson. Van in het begin had Harley-Davidson aandelen in de Buell Motorcycle Company. In 2003 werd het merk zelfs volledig onderdeel van Harley-Davidson. Buell bouwde racemotors en gebruikte daarvoor motorblokken van Harley-Davidson. De laatste Buell rolde in 2015 van de band. Harley-Davidson besloot de productie van Buell te stoppen om zich meer te kunnen focussen op zijn eigen merk.

Morbidelli V8

De Morbidelli V8 is een luxemotor waarvan er tussen 1994 en 1997 slechts vier gemaakt werden. Na die vier prototypes werd de productie stilgelegd en verdween het merk volledig van de markt. De fabrikant had hoge verwachtingen voor deze motor. De technische specificaties waren dan ook indrukwekkend en vooruitstrevend. Jammer genoeg werd dat tenietgedaan door het bizarre uiterlijk en het hoge prijskaartje van meer dan 50.000 euro. Na deze mislukte supermotor, produceerde Morbidelli geen motors meer. De vier prototypes van de V8 zijn tegenwoordig te bewonderen in musea. Morbidelli V8 Kende jij deze uitgestorven motormerken nog?

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Motor verkopen?
Voer vrijblijvend uw gegevens in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands