Wat te doen met een lekke voorvorkkeering?
Als een voorvorkkeerring lek is, zult u daar op den duur toch iets aan moeten doen. Sommige motards rijden hier gewoon mee door, maar dit is niet verstandig. In het begin zal u er misschien nog niet veel van merken, maar het gaat vanzelf ernstiger worden. In deze blog leest u hoe u een lekke keerring herkent en wat u hiermee moet doen.
Wat zijn voorvorkkeerringen?
Keerringen zijn gelaagde rubberen ringen bedoeld om twee ruimtes van elkaar te scheiden waar een as doorheen loopt. Vaak zit in één van de ruimtes olie en in de andere gewoon lucht. Denk bijvoorbeeld aan de uitgaande as van de versnellingsbak. Aan het einde van deze as zit het voortandwiel van de kettingset gemonteerd. Om ervoor te zorgen dat de olie van de versnellingsbak binnen het blok blijft is de keerring nodig om die as heen.
Keerringen worden ook wel gebruikt om smeer vet binnen te houden, denk hierbij aan wiellagers of balhoofdlagers. Een tweede -en even belangrijke- functie van keerringen is vuil en water buiten houden. Als er vuil en water je voorvork binnen kan komen werkt de smering niet optimaal en gaat er slijtage optreden.
Hier is duidelijk een voorvorkkeering lek, te zien aan de ring aan vieze voorvorkolie die overblijft.
Waarom lekt een voorvorkkeering?
Er zijn verschillende oorzaken waarom een voorvorkkeerring niet meer optimaal werkt en gaat lekken.
Lange stilstand
Het moge duidelijk zijn, zowel rijden met een motor als stilstand zorgen voor achteruitgang van de motor. Vooral lagers en rubberen onderdelen hebben te lijden onder stilstand. Als een moto lang niet gebruikt wordt dan drogen rubberen onderdelen uit. Bij een voorvorkkeerring is het ook nog eens zo dat het rubberen om de vorkpoot zit. Na een tijd kan het zo zijn dat het rubber van de keerring gaat vastplakken aan de vorkpoot. Als je hier dan mee gaat rijden en de motor gaan in- en uitveren dan kan het geraken dat de keerring beschadigd. Hierdoor kan deze gaan lekken.
Schade aan de voorvork
De binnenpoten van een voorvork zijn gemaakt van staal. En dan kan u het al voelen aankomen, ze zijn dus gevoelig voor roest. Ziet u kleine stippels op de binnenpoot? Los dit op voordat het erger wordt. Als u er vroeg bij bent kan het vaak nog wel weggepolijst worden. Maar na verloop van tijd wordt het natuurlijk steeds erger. Al die stippels roest zijn niet zo glad als de binnenpoot zou moeten zijn. Hierdoor kan de keerring niet meer soepel over de poot glijden waardoor deze beschadigd en dus uiteindelijk gaat lekken.
Een andere oorzaak van lekke voorvorkkeerringen is kromme voorvorkpoten. Bij een valpartij kan het zo zijn dat de poten krom geraken. U kunt in het werkplaatshandboek van uw moto vinden hoe veel de kromming mag zijn, dit gaat uiteraard om hele kleine afwijkingen. Kan u zelfs met het blote oog zien dat ze krom zijn, dan weet u zeker dat dat buiten de specificaties valt. Bij een kromme vorkpoot raakt de keerring ook snel lek. U kunt de keerring dan wel (laten) vervangen, maar het zal niet lang duren voordat deze weer lek raakt als u niets doet aan de kromme poot.
Vuil
Zoals eerder beschreven is een belangrijke functie van de keerring het vuil buiten houden. Als de keerring wordt blootgesteld aan té veel vuil, dan kan het niet meer tegengehouden worden en zal er wat tussen de keerring en de poot komen. Hierdoor beschadigd de keerring en zal het gaan lekken. Om dit te voorkomen kan u ervoor zorgen dat de stofkap die over de keerring zit goed gemonteerd is en niet beschadigd is.
Er bestaan tools die lijken op een bankpas met een haakje die langs de keerring getrokken kan worden om het vuil ertussenuit te halen. Dit werkt echter alleen als er een enkel korreltje zand tussen zit.
Gevolgen
De gevolgen van een lekke voorvorkkeerringen zijn afhankelijk van de ernst van de lekkage. Wanneer er een klein vuiltje zorgt voor een zwetende keerring is er nog geen man overboord, en hoeven de keerringen niet meteen vervangen te worden. Zoals eerder al gesteld, dit is wel een kwestie van tijd. Maar u kunt wel er mee thuis komen.
Bij een upside-down voorvork is een lekkage ernstiger dan bij een conventionele voorvork. Het verschil tussen de soorten voorvorken lees je in een andere blog.
Let op voor de omringende onderdelen
Bij een upside-down voorvork is de keerring naar beneden gericht. Hierdoor ligt er altijd voorvorkolie bovenop de keerring. Door zwaartekracht zal bij het geringste lekje vanzelf veel olie uit de poot lekken. Let goed op bij een lekkage dat er geen voorvorkolie op de banden en remmen komt. Hierdoor kunnen nare ongelukken gebeuren.
Een bekende noodreparatie is een sok om de vorkpoot vastmaken met kabelbinders. De sok kan de olie opnemen waardoor er geen olie kan lekken op de banden en remmen. Dit is natuurlijk geen langdurige oplossing, een sok kan maar een kleine hoeveelheid opnemen en tegenhouden. Maar het is een oplossing om mee thuis te kunnen komen. Is de lekkage ernstig, neem dan geen risico en stap niet meer op de motor.
Blijf niet te lang doorrijden met een lekke keerringen. Door de lekkage daalt het niveau van de vorkolie en wordt de demping van de voorvork minder. Dit heeft invloed op het weggedrag en het remgedrag. Ook dit kan voor gevaarlijke situaties zorgen.
Meer interessante artikelen vindt u hier:
- Motor types: welk type carrosserie past bij u?
- Remmen op de motor; is dat een goed idee?
- Kan te veel olie in de motor kwaad?
- Onmisbaar motor gereedschap
- Rookt uw motor? Zo leert u wat de kleur rook betekent.
Ikwilvanmijnmotoraf.be is dé site waar u eenvoudig en zonder zorgen uw motor verkoopt. Meldt uw motor vrijblijvend aan.