De kleur van de rook zegt iets over de motor

Heeft u ook wel eens dat uw motor rookt als u hem start? Maakt u vooral geen zorgen. Het kan ook gewoon erbij horen. Soms kan het echter wel door schade in het blok komen. In deze blog leggen we uit wat de verschillende kleuren rook betekenen uit de uitlaat. Ook geven we tips hoe u het kan oplossen of wat u er vervolgens mee moet doen.


Waarom rookt een motor?

Als uw motor net gestart is en het rookt uit de uitlaat. Dat is geen probleem. Hoogstwaarschijnlijk wordt dit veroorzaakt door condens in de uitlaatbochten en/of in de uitlaatdemper. Als de motor eenmaal lekker warm is geworden en het stopt met roken, dan weet u dat er op dat gebied sowieso niks mis is met de motor. Blijft het roken? Kijk dan naar de kleur van de rook.


Wat de kleur van de rook betekent

Zwarte rook

Grijze of zwarte rook zegt dikwijls iets over het benzine- en luchtmengsel. Als in, het mengsel is 'te rijk', ofwel in verhouding is er te veel benzine in het mengsel. Dit kan wijzen op een verstopt of vervuild luchtfilter. Als uw motor nog carburateurs heeft kan u ook kijken of de jets aangepast moeten worden of andere afstelling. Als de motor een benzine injectie systeem heeft kunnen de injectoren vervuild zijn of kan een benzineleiding verstopt zijn. Tijdens het rijden zou u ook een verandering in benzine verbruik en vermogen moeten voelen.


Blauwe rook

Tenzij u een tweetakt motor heeft is blauwe rook eigenlijk nooit normaal. Het wijst namelijk op olieverbruik. Dit komt wel vooral voor bij motoren met een hogere kilometerstand. De zuigerveren zouden versleten kunnen zijn waardoor er olie van het carter achter de zuigerveren langs de verbrandingskamer in kan komen. Ziet u deze rook bij versnellen en bij het vertragen? Check dan het oliepeil. Is deze snel verlaagd? Dan kan inderdaad wijzen op de zuigerveren, maar ook de klepseals kunnen afgeschreven zijn.


Witte rook

Witte rook duidt op koelvloeistof dat in het verbrandingsproces is binnengedrongen. Dit kan uiteindelijk zorgen voor vermindering aan smering en oververhitting. Check het niveau van de koelvloeistof. Is deze verminderd? Zoek naar een lekkage. Kijk dan vervolgens naar de olie, want in principe zou een motor geen koelvloeistof moeten lekken of verbruiken. Is de olie een beetje mayo-achtig geworden? Dan weet u zeker dat er koelvloeistof bij is gekomen. In dat geval is waarschijnlijk het koelsysteem zelf prima, maar is de koppakking lek. Om het maar nogmaals even te benadrukken, als de witte rook alleen is bij een koude motor, is er niets aan de hand.


En nu dan?

Wat u nu zal moeten doen ligt aan het probleem. Stel u constateert zwarte rook, dan is het makkelijkste begin om te kijken naar het luchtfilter. Is deze vies of lijkt de gang erachter verstopt? Maak deze schoon of vervang het hele filter. Check na elke ingreep of het probleem is opgelost ondertussen. Kijk vervolgens naar moeilijkere oplossingen als afstelling van carburateurs of een probleem zoeken bij het injectiesysteem.

Bij blauwe of witte rook is er helaas vaak iets meer aan de hand. Heeft uw motor al een hogere kilometrage, dan is dat misschien ook niet gek. Loop de stappen hierboven na. Als u liever niet zelf sleutelt, dan kan u met deze informatie in ieder geval geïnformeerd naar de garage.




Meer interessante artikelen vindt u hier:

Ikwilvanmijnmotoraf.be is dé site waar u eenvoudig en zonder zorgen uw motor verkoopt. Meldt uw motor vrijblijvend aan.

Deel dit artikel op:

Motor verkopen?
Voer vrijblijvend uw gegevens in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands