5 dingen die u nog niet wist over Moto Guzzi

Een merk wat bij vele motorrijders toch een speciaal plekje heeft is Moto Guzzi. Dit Italiaanse merk viert deze week zijn 100 jarig bestaan. Het is het oudste motormerk dat constant actief is gebleven binnen de motoren sector. Bij vele mensen is Moto Guzzi wel bekend. Maar wij hebben vijf bijzondere feiten gevonden uit de lange geschiedenis van dit legendarische merk.


De adelaar

Op 15 maart 1921 werd 'Socièta Anonima Moto Guzzi' opgericht door drie mannen. Emanuele Vittorio Parodi en zijn zoon en zijn vriend Carlo Guzzi richten het merk op voor de productie en verkoop van motorfietsen en ander metaalbewerking als bijverdienste. Carlo Guzzi en Parodi zaten samen met een andere vriend, Giovanni Ravelli bij de Italiaanse luchtmacht. De drie vrienden hadden tijdens hun dienst in de eerste wereldoorlog de afspraak gemaakt te starten met een motormerk zodra hun dienst erop zat. Ravelli kwam tijdens een testvlucht in 1919 te overlijden. Het legendarische Adelaar logo is al sinds oprichting hetzelfde ter ere van deze dierbare vriend uit de luchtmacht.


Moto Guzzi in de racerij

Hoewel tegenwoordig Guzzi niet vaak meer gekoppeld wordt met de racerij is dit merk daar wel degelijk bekend van geworden in zijn vroege dagen. Het eerste succes was tijdens de prestigieuze Targa Florio in 1921. Hierna volgden 14 wereldtitels. Helaas besloot Moto Guzzi in 1957 te stoppen met motorsport. In 1950 had Moto Guzzi een wereldprimeur te pakken. Ze waren de eerste die beschikten over een speciale windtunnel voor motoren. Met behulp van deze windtunnel ontwierpen ze eind jaren 50 de Moto Guzzi Otto Cilindri met een gigantische kuip. Door deze aerodynamische ontwikkeling verbroken ze het wereld snelheidsrecord door een snelheid van maar liefst 285 km/u te behalen. In die tijd was dat een ongekende prestatie.


Vanguard V8

In 2017 is Moto Guzzi een samenwerking aangegaan met het jeans merk Vanguard. Voor een marketing stunt hebben ze een nieuw ontwerp laten maken van de eerder genoemde v8 motor.

De motor uit de jaren 50 was een 500 cc v8. Het herontwerp is danwel een gigantische 1400 cc, maar helaas is het geen echte v8. Sinds de jaren 60 is de motor configuratie van Moto Guzzi hetzelfde, een 90 graden V-Twin in de lengterichting met een cardan aandrijving. Deze Vanguard V8 is hier ook één van, met dus twee enorme cilinders van 700 cc per stuk. Het ontwerp is gemaakt door een Amsterdamse custom motor bouwer, Numbnut motorcycles.


Moto Guzzi politie motoren

Door de jaren heen heeft Moto Guzzi veel betekend voor politiecorps en het leger over de hele wereld heen. Het Californische politiecorps reed vroeger met Guzzi's. Het politiecorps van Berlijn en andere grote Europese steden reden met Guzzi's. Zelfde de koninklijke escorte van Jordanië rijdt met Guzzi's. In Italië wordt al jarenlang gebruik gemaakt van Guzzi's door de Carabinieri. En ook het elitekorps van de President van Italië rijdt met Guzzi's. Over de hele wereld hebben ze ook legerfietsen geleverd. Ook in Nederland, waar in de jaren 80 gebruik werd gemaakt van de Moto Guzzi V50 Nato.


Moto Guzzi Fast Endurace European Cup

De afgelopen twee jaar werd het al georganiseerd, een heuse raceklasse voor de Moto Guzzi V7. Dit jaar breiden ze uit waardoor het een door de FIM erkend Europees kampioenschap is geworden. In dit jubileum jaar ontketend de strijd voor iedereen die mee wilt doen.

De enige eis is dat de rijder over een FIM lidmaatschap beschikt en een racelicentie heeft. U mag zelfs meedoen met een off-road licentie zolang u maar beschikt over de goede snelheidslicentie klasse. U kan meedoen met een eigen Moto Guzzi V7 III, maar er kan ook een raceklare V7 verkregen worden via de organisatie. Wil u meedoen met alle zes races, dan moet u een schappelijk bedrag van 1250 euro neerleggen. U kan u via deze link aanmelden tot 11 april 2021.




Meer interessante artikelen vindt u hier:

Ikwilvanmijnmotoraf.be is dé site waar u eenvoudig en zonder zorgen uw motor verkoopt. Meldt uw motor vrijblijvend aan.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Motor verkopen?
Voer vrijblijvend uw gegevens in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands