Ketting-, riem-, of cardan aandrijving?

Het motorblok van een motorfiets moet uiteindelijk het achterwiel aandrijven. Hiervoor is een verbinding nodig tussen de uitgaande as van het motorblok en het achterwiel. Dit kan op verschillende manieren. Het meest voorkomend is motoren met tandwielen en een ketting. Sommige motoren hebben een cardan aandrijving. Dit is in plaats van een ketting een draaiende as met tandwielen. Heel soms wordt een riemaandrijving gebruikt. Waarom worden motoren met een bepaalde aandrijving gemaakt? En wat zijn de voordelen? Wij leggen het uit.


Hoe werkt een ketting aandrijving?

De meeste motoren zijn uitgerust met een ketting. Eigenlijk is simpelweg te zeggen dat dat zo is omdat een ketting veel goedkoper en simpeler is dan een cardan. Een ketting en tandwielen zijn makkelijker en goedkoper om te produceren. Bovendien is het makkelijker te implementeren op verschillende motoren.

Een motor met een ketting rijdt wel soepeler dan een cardan, maar verliest wel meer energie. Een groot voordeel aan een ketting is dat deze veel lichter is dan een cardan. Een nadeel is dat een ketting meer onderhoud vergt. Aangeraden wordt om de ketting elke 400km te smeren, of als u vaak in de regen rijdt na 250 km. Bovendien slijt een ketting sneller, dus moet weleens vervangen worden. Een ketting af en toe reinigen is een must voor een lange levensduur.


Wat is een cardan?

Waar een ketting een open systeem is, is een cardan een gesloten systeem. Bij een cardan wordt een as aangedreven door tandwielen binnen een systeem. Binnen dit gesloten systeem zit speciale cardan-olie om ervoor te zorgen dat het goed gesmeerd blijft. Deze olie hoeft pas na bijvoorbeeld 40000km vervangen te worden. Let op: dit verschilt per motor, raadpleeg hiervoor het werkplaatshandboek.

Een cardan heeft een directere overbrenging doordat de as niet rekt zoals een ketting wel doet. Dit merkt u wel tijdens het rijden, maar na even wennen is dit geen nadelig effect te noemen.

BMW motoren zijn vaak uitgerust met een cardan. Hier ziet u een BMW cardan van binnen.


Hoe werkt een riem aandrijving?

Een riemaandrijving lijkt een beetje op een kettingaandrijving. Als in, het is een tandriem gespannen over twee tandwielen. Als een riem goed gespannen is, dus genoeg speling heeft en niet scheef belast wordt, gaat een riemaandrijving veel langer mee dan een ketting. Doordat een ketting staal is slijten de tandwielen ook snel, waardoor de tandwielen altijd mee vervangen moeten worden. Bij een riem is dat niet zo. Nog een voordeel van een riem is dat deze niet gesmeerd hoeft te worden. Tegenwoordig zijn riemen zo goed gemaakt dat ze soms de motor overleven. Bovendien kan een riem de soepelheid bieden van een ketting, maar dan stiller, lichter en schoner.

Waarom gebruikt dan niet iedereen een riemaandrijving? Dat is vanwege drie redenen. Ten eerste kan een riem niet goed tegen plotselinge belastingen, dus ineens hard gas geven of wheelies doen is geen goede combinatie met een riem. Ten tweede is het bij een ketting makkelijker om aanpassingen te maken aan het systeem. Ten derde is een kettingset goedkoper dan een riemset.





Meer interessante artikelen vindt u hier:

Ikwilvanmijnmotoraf.be is dé site waar u eenvoudig en zonder zorgen uw motor verkoopt. Meldt uw motor vrijblijvend aan.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Motor verkopen?
Voer vrijblijvend uw gegevens in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands