Bandenspanning motor

Motorrijden brengt risico’s met zich mee, dat hoeven we u niet te vertellen. Maar met een paar goede banden en de juiste bandenspanning kan u veel ellende voorkomen. Weet u wat de meest ideale bandenspanning is? En hoe kan u dit best meten? In deze blog leest u er meer over. 

Een band zet tijdens het rijden door de warmte altijd uit. De meeste warmte in de band wordt gevormd door de interne wrijving van de koordlagen. Daarnaast spelen andere factoren een rol bij het opvoeren van de bandendruk. Daarom is het goed om te weten wat voor rijder u bent en wat voor spanning dan voor uw motorbanden ideaal is. We gaan in deze blog in op de bandenspanning bij ‘normaal’ weggebruik.

De juiste bandenspanning

Tijdens het rijden zijn twee dingen belangrijk als het om de motorbanden gaat: de beste grip en een lange levensduur. Die twee gaan meestal niet goed samen. Daarom wordt vaak een gemiddelde geadviseerd. Op die manier houdt u de meeste grip terwijl uw band nog voldoende speling heeft om zich aan te passen aan het wegdek. De bandenspanning die het meest wordt geadviseerd is 2.5 bar bij de voorband en 2.9 bar bij de achterband. Op de meeste banden kan u zien wat de beste bandendruk is. Vaak vindt u op de motor ook ergens wel een sticker waarop een advies voor de bandenspanning wordt gegeven. Ook kan u op de website van de bandenfabrikant vinden wat de ideale bandenspanning is.


Fabeltje: ‘Op warmere dagen kan u de druk verlagen, omdat de buitentemperatuur zorgt voor een hogere bandendruk.’


De bandenspanning neemt dus toe naarmate de banden warmer worden. Denk niet dat u met warmere dagen de spanning moet verlagen, omdat de banden meer uitzetten door de temperatuur. Tenzij u op het circuit gaat rijden... Bij normaal gebruik zal u er weinig van merken.



Bandenspanningsmeter

Wat de ideale bandenspanning is weet u nu. Maar hoe kan u dat het beste meten? Bij elke benzinepomp kan u de spanning meten, maar die wijken behoorlijk van elkaar af. U kan al voor een paar euro een bandenspanningsmeter kopen, maar die zijn niet altijd even nauwkeurig. Aan te raden is een bandenspanningsmeter van messing. Die zijn het meest nauwkeurig.


Tip: meet de bandenspanning wanneer de banden nog koud zijn.


Controleer bij regelmatig gebruik elke twee weken de bandenspanning. Probeer er een gewoonte van te maken. Dan rijdt u altijd met de juiste bandenspanning. Controleer dit wanneer de banden nog koud zijn.


Wanneer past u uw bandendruk aan?

In principe is een druk van 2.5 voor en 2.9 achter goed bij normaal gebruik. Gaat u naar het circuit? Dan kan u de druk met 0.2 of 0.3 bar verlagen. Bent u zwaarder beladen door bagage en eventueel een passagier? Dan kan u de druk met 0.1 bar verhogen. Ook wanneer het regent is een iets hogere bandenspanning beter om grip te houden. Rijdt u offroad? Dan kan u de bandendruk iets verlagen, zodat u meer grip hebt.


Zijn uw motorbanden binnenkort aan vervanging toe en overweegt u een andere motor aan te schaffen? Meld uw moto aan op ikwilvanmijnmotoraf.be, geef aan in welke staat de banden zijn en wij gaan in ons netwerk kijken wat uw motor op kan brengen. U bent tot niets verplicht, u kan het kosteloos en zonder verplichtingen proberen.

Motor verkopen?
Voer vrijblijvend uw gegevens in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands