Minder dan 30% van de trajectcontroles werkt

Op dit moment werken er 86 van de 298 trajectcontroles naar behoren. Velen zijn technisch niet operatief. Maar er zijn ook veel problemen uit andere hoeken waardoor de camera's niet goed werken of de software steken laat vallen. Zo zijn bij bepaalde gevallen de camera's en de software goed maar wordt er simpelweg geen boete doorgegeven.



Hoe kan het?

210 trajectcontroles zijn volledig gerealiseerd en 88 zijn in uitvoering, totaal komt dat dus uit op 298. 124 van die 210 trajectcontroles zijn technisch helemaal klaar voor gebruik. Slechts 86 daarvan worden daadwerkelijk succesvol gebruikt en leiden tot boetes. Er gaan verschillende dingen mis waardoor je op alleen die plekken een boete kan krijgen door de vaste controle.

Die 124 trajectcontroles die technisch helemaal klaar zijn leveren slecht bij 86 boetes op niet door een technisch- of softwarematig probleem maar door de combinatie daarvan. Dit heeft een typisch Belgische oorzaak: Vlaanderen levert de camera's en de federale overheid de software waarmee de toestellen werken.

Vaak staat er een bord bij de trajectcontrole, maar dit is niet verplicht.


Wie is er schuldig?

De trajectcontroles die wel werken werden gerealiseerd door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Voorheen regelden zij ook de servers die nodig zijn om uiteindelijk een boete te vergeven per politieregio. Op een gegeven moment wilde het AWV niet meer investeren hierin waardoor een nationale databank nodig werd. Sinds mei 2018 is er tot op heden nog steeds geen werkende databank. De federale politie geeft aan dat zij technisch klaar is voor de trajectcontroles en dus niet verder kunnen zonder databank.

Voor de opstart van dat systeem zijn er meer zaken nodig. Bovendien moet er toestemming gegeven worden door Justitie voor het verwerken van deze persoonsgegevens.


Trajectcontroles voor motorrijders

Doorgaans gaan trajectcontroles en motorrijders niet goed samen. Daarmee hebben we het niet over de maximaal toegestane snelheid. Ten eerste is het simpelweg moeilijker met de motor om een constante snelheid aan te houden. Cruise Control is nu nog beperkt tot nieuwe, luxe motorfietsen. Bovendien is het makkelijk om per ongeluk ineens iets te hard te rijden als je even niet oplet. Anderzijds is het vooral op snelwegen niet altijd fijn om middenin het verkeer te blijven rijden er zijn veel motorrijders geneigd om dan maar even snel in te halen om vrij te kunnen rijden.

Ten tweede herkennen sommige camera's die voor de trajectcontrole gebruikt worden motoren niet. Dit kan komen doordat er van voren geflitst wordt, waar bij motoren geen kenteken zit. Ook herkennen sommige camera's het formaat van de nummerplaat niet.



Meer interessante artikelen vindt u hier:

Ikwilvanmijnmotoraf.be is dé site waar u eenvoudig en zonder zorgen uw motor verkoopt. Meldt uw motor vrijblijvend aan.


Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Motor verkopen?
Voer vrijblijvend uw gegevens in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands