Power commander vs ECU programmeren
Als u uw motor wilt opvoeren of andere aanpassingen wilt doen heeft u bij een motor met brandstof injectie verschillende mogelijkheden. De twee meest voorkomende opties zijn een power commander en de ECU (her)programmeren. Wilt u extra topsnelheid? Wilt u dat uw motor zuiniger is? Of wilt u meer koppel onderin de toeren? Dat kan ingesteld worden. Wij leggen twee meest voorkomende manieren naast elkaar om uw motor helemaal naar de eigen hand te zetten.
Hoe kan u een motor tunen?
De meeste mensen willen graag aanpassingen maken aan het motorblok van de motor voor meer topsnelheid of betere gasrespons. Door de brandstof- en ontsteking curves aan te passen kan u een motor tunen. Deze curves zijn vaak onderhevig aan emissie eisen of aan andere reguleringen zoals begrensde topsnelheid.
Als u een ander uitlaatsysteem, andere luchtinlaat of andere aanpassingen aan het blok zoals een nieuwe nokkenas, zal u eigenlijk sowieso de brandstof en ontsteking moeten aanpassen hierop. Anders maakt u niet optimaal gebruik van die andere aanpassingen. Maar niet alleen de prestaties van uw motor zijn belangrijk. Bij veel aanpassingen kan u bijvoorbeeld er ineens voor zorgen dat de motor veel te arm loopt, waardoor hij kan oververhitten.
Voor het perfect tunen van uw motor zal een expert gebruik maken van een dyno.
Wat is een power commander?
Een power commander is een elektronisch kastje die direct bij de andere elektronica van uw motor geplaatst wordt. De kabelboom van de power commander wordt geplugd in de brandstof injectoren, en in andere sensoren als de krukassensor en de sensor van de versnellingsbak. De powercommander manipuleert het signaal van deze sensoren. Dit gemanipuleerde signaal gaat dan naar de ECU van de motor en die reageert op het nieuwe signaal. Hoe en hoeveel de power commander het signaal aanpast kan ingesteld worden. Hierdoor kan de ECU op het nieuwe signaal reageren zoals u dat wilt.
Hoe werkt een ECU programmeren?
Anders dan bij een power commander wordt bij het herprogrammeren van de ECU de code binnen de ECU zelf herschreven. Doordat bij het programmeren van de ECU de code zelf aangepast wordt, kunnen er veel meer variabelen worden aangepast. Buiten dat de brandstof en ontsteking aangepast kan worden kunnen ook zaken aangepast worden zoals de snelheidsbegrenzing, toerenbegrenzer, het moment dat de koelventilator aan gaat, de uitlaatklep uitschakelen, de motorrem aanpassen of de snelheidsmeter opnieuw kalibreren. Nog een voordeel is dat de motor geen nieuwe onderdelen of bekabeling nodig heeft.
Wat is aan te raden?
Door het opnieuw programmeren van een ECU kan er meer aangepast worden. Voor veel modellen van motoren bestaat er wel een speciale kit voor de ECU in kwestie. Echter, niet voor elk model. Als er geen expert beschikbaar is in de buurt zal u de ECU moeten opsturen waardoor uw motor eventjes niet bruikbaar is. U kan ook een kit bestellen om de ECU zelf opnieuw te programmeren. Deze kit is een stuk duurder dan een standaard nieuwe ECU, en u heeft een computer met de juiste software nodig om dit te kunnen doen. Let wel, doordat u zoveel zelf kan aanpassen aan de ECU is er ook serieus gevaar dat u iets aanpast wat misschien niet goed is voor uw motor en zelfs schade kan toebrengen. Voor het programmeren van een ECU is het dan ook wel aan te bevelen om dit door een professional te laten uitvoeren.
Een power commander is beschikbaar voor ongeveer elk type motorfiets die u bedenken kan. Deze kits zijn al helemaal voor uw wensen en uw motor geprogrammeerd. Er zijn voor elk type motor verschillende kits beschikbaar. Zo kan u bijvoorbeeld aangeven wat uw wensen zijn of u kan de al gedane aanpassingen aan uw motor noemen. Dan wordt daar rekening mee gehouden in het systeem. U kan zelfs deze power commander opnieuw instellen zelf om kleine aanpassingen te kunnen doen. Hiervoor heeft u wel een (gratis) softwarepakket nodig. Als u eenmaal de goede power commander thuis hebt hoeft u hem alleen nog te installeren. Dit is weliswaar geen moeilijke klus, maar is zeker tijdrovend. Een bijkomend voordeel hiervan is dat als u terug wilt naar de fabrieks instelling van de motor u alleen de power commander hoeft te verwijderen.
Kijk goed naar welke manier van uw motor tunen past bij uw wensen en wat u eraan wilt spenderen. Zorg in ieder geval dat u alleen zelf aan de gang gaat als u er echt verstand van hebt, want u zou wel eens serieuze schade kunnen toebrengen aan uw motor. Een professional kan u helpen om dit te voorkomen. Let ook op uw verzekering en de garantie van uw motor en of deze de manier en hoeveelheid van tunen toe laat.
Meer interessante artikelen vindt u hier:
- Sleutelen kan u zelf met dit gereedschap!
- Motor types: welk type carrosserie past bij u?
- Remmen op de motor; is dat een goed idee?
- BRAVO: De dagelijkse check van uw motor kunt u zelf!
- Ketting-, riem-, of cardan aandrijving?
- Een plug in een motorband; Een goed idee?