Motor oververhit? Lees hier wat u kunt doen om dat te voorkomen en genezen.

Met deze tropische temperaturen is het goed mogelijk dat niet alleen uzelf oververhit raakt. Ook uw motor heeft het zwaar te verduren. Zowel vloeistof-, olie- als luchtgekoelde motos kunnen te warm worden. Elke type blok heeft zijn eigen manier van koelen en daar moet u uw werkwijze aan aanpassen. Merkt u dat uw motor oververhit raakt? Ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl heeft tips verzameld om het probleem op te kunnen lossen. Het beste is natuurlijk ervoor zorgen dat uw moto niet te warm gaat worden als u een ritje gaat maken. Wat kunt u doen om te ervoor te zorgen dat het koelsysteem van uw motor in tiptop conditie is, u leest het hier.


Lucht-, olie- of vloeistofgekoeld?

Een luchtgekoeld motorblok is het meest simpele type blok. Door middel van lucht die tijdens het rijden langs de koelvinnen van het blok loopt koelt het blok. Oudere motoren zijn vaak luchtgekoeld, maar tegenwoordig wordt nog steeds regelmatig gebruik gemaakt van luchtgekoelde blokken. Een luchtgekoeld blok koelt extern alleen via lucht. Maar intern zorgen olie en benzine voor koeling. Een luchtgekoeld blok heeft vaak meer of andere olie dan een vloeistofkoeler. Doordat er continu olie door het blok wordt gepompt verliest het blok zijn warmte in de olie. Verse benzine zorgt voor koeling in het bovenblok. Veel mensen met een luchtkoeler zijn geneigd om wanneer deze warm begint te worden minder gas te geven. Dit is niet aan te raden omdat de verse benzine juist koeling geeft aan het blok. En door een beetje meer snelheid krijgt u ook meer lucht langs de vinnen.

Een oliekoeler werkt bijna hetzelfde als een luchtkoeler. Door olie en door lucht koelt het blok. Het verschil is dat een oliegekoeld blok uitgerust is met een kleine radiator speciaal om de olie te koelen. Hierdoor maakt het efficiënter gebruik van de koeling van de olie. Bij zowel een lucht- als oliekoeler is het dus essentieel om goede, verse olie in het blok te hebben. Niet alleen voor goede smering, maar ook voor goede koeling.


Een vloeistofgekoeld blok koelt via rijwind die door de radiator komt.


Zoals de naam al uitlegt koelt een vloeistofgekoeld motorblok door koelvloeistof door het blok te pompen. Koelvloeistof is een chemische vloeistof die speciaal ontwikkeld is om snel warmte te kunnen opnemen en kwijt te kunnen. Dit type motorblokken is niet uitgerust met koelvinnen -soms wel, maar dan zijn ze voor de looks-, maar met een radiator aan de voorkant van het blok. Doordat u rijdt komt er lucht door de radiator die dan heel efficiënt de koelvloeistof kan koelen die door het blok loopt. Doordat deze vloeistof continu wordt rondgepompt koelt het blok. Vaak zijn deze motorblokken ook uitgerust met een ventilator die aan gaat als gemeten wordt dat de koelvloeistof te heet wordt.


Hoe merkt u oververhitting?

Heeft u het vermoeden dat uw motorfiets te snel te warm wordt? Veel motoren zijn uitgerust met een temperatuurmeter. Als uw motor dit niet heeft, kunt u vaak aftermarket exemplaren vinden. Hierdoor kan u zeker weten of het motorblok te warm wordt. Soms merkt u oververhitting doordat de moto vermogen mist. Soms merkt u dat de moto lastiger gaat schakelen. Als de moto echt te warm wordt en niet meer stationair wil lopen of koelvloeistof gaat spuiten, bent u te ver gegaan.


Stoom uit een motorblok is meestal geen goed teken.


Hoe lost u oververhittingsklachten op?

Het belangrijkste is dat u het desbetreffende koelsysteem in goede staat houdt. Houd bij een luchtkoeler de koelvinnen schoon en zorg voor het juiste type, verse en voldoende olie. Bij een oliekoeler geldt hetzelfde, maar daar komt bovenop dat de kleine radiator schoon blijft. Een vloeistofkoeler werkt het beste met voldoende verse, goede koelvloeistof. Ook hier is het belangrijk om de radiator schoon te houden.

Een lucht- en oliekoeler koelen iets minder efficient als een vloeistofkoeler. Wel zijn er minder onderdelen die gevoelig zijn, dus ze zijn in die zin betrouwbaarder. Als een vloeistofgekoeld blok oververhit raakt kunnen er meerdere dingen aan de hand zijn. Check regelmatig of er genoeg koelvloeistof in het systeem zit. Is het koelsysteem wel helemaal dicht? Zelfs een kleine lekkage kan grote problemen opleveren omdat het systeem op druk moet staan.

Is dit beide in orde maar raakt de motor nog steeds oververhit? Dan kan er iets kapot zijn of niet goed werken. Check dan of de thermostaat, waterpomp of ventilator goed werken. De ventilator moet aan gaan wanneer er een bepaalde temperatuur gemeten wordt, welke temperatuur dat is verschilt per motor en staat in het werkplaatshandboek. Een waterpomp of thermostaat testen kan lastig zijn. De waterpomp pompt de koelvloeistof door het blok, als de koelvloeistof niet wordt rondgepompt is deze stuk. Een thermostaat zorgt ervoor dat het blok sneller op bedrijfstemperatuur komt. Wanneer een bepaalde temperatuur wordt gemeten gaat deze open, waardoor er de koelvloeistof een groter circuit moet doorlopen en het blok begint te koelen. Een thermostaat testen kan lastig zijn. Wanneer u vermoedt dat deze niet goed werkt en u wilt deze echt testen zal u de thermostaat moeten verwijderen uit het blok, wat een heel proces is.




Meer interessante artikelen vindt u hier:


Ikwilvanmijnmotoraf.be is dé site waar u eenvoudig en zonder zorgen uw motor verkoopt. Meldt uw motor vrijblijvend aan.


Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Motor verkopen?
Voer vrijblijvend uw gegevens in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands