Navigatie op de motor: Garmin vs TomTom vs Beeline vs smartphonehouder

Er zijn talloze opties voor navigeren op de motor. Wilt u een wat meer moderne versie van borden volgen of het ouderwetse bolletje-pijltje rijden? Dan is een navigatiesysteem een goede optie. Hierbij kan u kiezen voor een los apparaat, zoals een TomTom of een Garmin. Maar er zijn ook eenvoudigere opties, zoals de Beeline. Velen kiezen er toch voor de telefoon op het stuur te monteren, maar dit is niet altijd een goed idee.


Dedicated navigation devices, TomTom Rider vs Garmin Zumo

TomTom of een Garmin steken met kop en schouders erbovenuit wanneer u online gaat zoeken op motor navigatie systemen. Dit zijn dan ook verreweg grootste spelers in deze markt. Als we een advies mogen geven, kijk dan uitsluitend naar de beste modellen van beide merken. Het verschil in prijs is vaak niet heel groot, maar de functionaliteiten zijn een stuk uitgebreider. Bovendien gaat een dergelijk apparaat jaren met u mee, en dan is het fijn om echt iets goeds bij u te hebben.

Voor TomTom is de Rider 550 het meest interessant en voor Garmin de Zumo XT. Beide modellen kosten rond de 400-500 euro. Dit is een flink investering dus zeker de moeite waard om uit te zoeken welke het best bij uw wensen past. Bij beide modellen zijn er verschillende opties, zoals alleen europa dekking of wereldwijd, processorsnelheid en connectiviteitsopties. Beide toestellen hebben uiteindelijk ongeveer dezelfde mogelijkheden, zoals routes maken, gegevens over uw rit verzamelen, verkeersinformatie ophalen en verbinden aan uw telefoon voor meerdere functies.

De huidige topmodellen van de merken zijn de Garmin Zumo XT (links) en de TomTom Rider 550 (rechts).


Zoekt u een meer gebruiksvriendelijk toestel, dan past wellicht de TomTom beter bij u. De Garmin daarentegen is veelzijdiger. Qua hardware zijn de toestellen ondertussen erg gelijkwaardig. Wilt u meer details over het verschil tussen de TomTom Rider 550 en de Garmin Zumo XT, kijk dan hier. Hier vindt u ook alle informatie over deze toestellen, kan u GPS cursussen volgen en kan u navigatiesystemen meteen aanschaffen.


Motor navigatie op de smartphone

Een veelgehoorde vraag is: 'Waarom zou ik een duur navigatiesysteem kopen als ik mijn smartphone kan gebruiken?'. Het is waar, een telefoon heeft u immers al en google maps is gratis. Ook al werkt dit op zich prima, een aantal functionaliteiten zal u missen dan. Een telefoon gebruiken om te navigeren in de auto is over het algemeen prima, maar voor de motor kan het beter. Ten eerste kent google maps geen functie om een leuke route te kunnen programmeren automatisch. Uiteraard kan u een eigen route tekenen, maar dit is heel beperkt en het kost veel tijd. Bovendien kan u niet gemakkelijk het even delen want dan maakt google er vanzelf weer de snelste route van.

Er zijn vele (gratis) apps die wel kunnen helpen met het maken van een mooie route. Sommige zijn echter vrij technisch en vragen behoorlijk wat inzicht, zoals Sygic en OSMAND. Andere mogelijkheden zijn betaalde apps zoals de TomTom Go app, MyRoute app, Kurviger/Scenic en Calimoto.

Belangrijk hierbij is dat u een echt goede telefoon houder gebruikt.


Wat een telefoon niet gemeen heeft met een TomTom Rider of Garmin Zumo is dat een telefoon niet gemaakt is om op een motor te gebruiken. Zo zijn niet alle telefoons geheel waterdicht en zijn de trillingen die veroorzaakt worden door het rijden dodelijk voor het toestel. Een goede telefoon houder biedt de uitkomst. Als de telefoon houder rubber gebruikt om de telefoon vast te houden filtert het de meest schadelijke trillingen weg. Hoewel op de lange termijn vele toestellen toch het loodje zullen leggen op deze manier doordat de printplaten in de telefoon het niet meer aan kunnen. Apple heeft zelfs een officiële waarschuwing gedaan naar iphone gebruikers dat de huidige camera's stuk gaan door gebruik op de motor.

Verder moet u opletten dat een motorhandschoen vaak niet werkt op een smartphone. Bovendien kost navigatie veel van uw batterij dus een externe voeding is aanbevolen. Ook zijn veel telefoons een stuk minder leesbaar met de zon of regen erop dan speciaal daarvoor ontwikkelde apparaten.


Eigen merk oplossingen voor navigatie

Hier is het ingebouwde navigatie systeem van BMW Motorrad te zien.


Veel merken hebben ondertussen de mogelijkheid om een ingebouwd navigatiesysteem te gebruiken, zoals BMW, Ducati en KTM. De BMW Navigator VI is daarvan de bekendste en zou in principe ook voor andere motoren kunnen werken. Het toestel is een flinke slag duurder dan bijna elk navigatiesysteem voor de motor op de markt, een pijnlijke 800 euro zal u moeten betalen. Hiervoor krijgt u in principe hetzelfde als dat een TomTom of Garmin kan. Wat wel verschillend is is dat de BMW niet 'over 200 meter rechtsaf' zegt, maar 'voor de kathedraal rechtsaf'. Meer informatie over dit systeem en andere motor navigatie vindt u op de website van Waypoint.


Beeline in samenwerking met Triumph

Het minimalistische ontwerp van Beeline is simpel, maar uiteraard geeft het niet de meeste informatie.


De kleine, minimalistische Beeline is anders dan de andere navigatie toestellen. Waar alle andere systemen overlopen van functies en informatie is de Beeline beperkt tot aangeven hoe ver u bent in de route en wanneer u de volgende afslag moet nemen. Dit is eigenlijk de enige informatie die u hoeft te zien en biedt daarom geen gevaarlijke afleiding van de weg. Bovendien past dit systeem eenvoudig op elke motor, en is geen voeding nodig. De batterij werkt namelijk 30 uur op navigatie, doordat uw telefoon het rekenwerk doet. Hierdoor loopt dus wel uw telefoon leeg tijdens het navigeren, maar doordat het scherm niet aan hoeft te staan continu zal dit meevallen.

Bij aanschaf van het apparaat krijgt u toegang tot de Beeline app waar u de route in kan stellen en aanpassen naar wens. Deze maakt constant contact met de het apparaat op het stuur waardoor de Beeline snel kan schakelen. Bovendien kan u hierdoor des te gemakkelijker andere functies van uw telefoon tegelijk gebruiken, zoals radio of Spotify. De Beeline Moto is met een prijs rond de 200 euro een stuk goedkoper dan andere toestellen, maar biedt ook veel minder opties. Bovendien moet u wel even wennen aan de geringe informatie die onderweg te zien is. Een gebruikstest kan u vinden op de website van Motoren&Toerisme.

Qua hardware is de Beeline ook simpel. Het ronde, zeer solide ontwerp is uiteraard waterdicht. Verder is deze voorzien van knoppen aan de zijkant, en geen touchscreen dus, waardoor ook met motorhandschoenen het altijd te gebruiken is. Beeline is een samenwerking aangegaan met Triumph. Dit speciale toestel is voorzien van Triumph badging en een extra jaar garantie.




Meer interessante artikelen vindt u hier:

Ikwilvanmijnmotoraf.be is dé site waar u eenvoudig en zonder zorgen uw moto verkopen. Meldt uw motor vrijblijvend aan.


Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Motor verkopen?
Voer vrijblijvend uw gegevens in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands