Gaat China de motormarkt veroveren?

De Chinese motormarkt groeit snel, erg snel. Voorheen waren Chinese motoren vaak kopieën van Europese motoren. Deze motoren waren niet van hele hoge kwaliteit. Tegenwoordig echter worden de motoren uit het Oosten steeds beter. Zo zijn er een aantal modellen op de Chinese markt die in Europa al immens aan populariteit aan winnen. Onderschat deze motorfiets(jes) niet.


De Voge 500 DS/R

Met de Voge 500DS en Voge 500R maakt het Chinese merk Loncin de stap naar de Europese markt van grotere motoren. Ook al zijn ook dit 'maar' 500 cc motoren. Loncin bestaat al langer en produceert ongeveer 1 miljoen motoren voor de Aziatische markt, allemaal kleiner dan 400 cc. Het bouwt daarnaast de C400 motorscooter voor BMW Motorrad en levert aan hetzelfde merk de motorblokken van de F750GS en F850GS en de nieuwe F900XR en F900R. Binnenkort gaat Loncin ook lichte modellen voor MV Agusta bouwen. Maar sinds kort bouwen ze ook voor henzelf gehele motoren voor de Europese markt, onder de naam Voge. De Voge 500 DS en 500 R zijn weliswaar nog steeds kopieën. En wel van de Honda CB 500 X en CB 500 F.

De Voge is bijna één op één gekopieerd. Niet alleen het uiterlijk lijkt op de respectievelijke Honda, ook de uitrusting is erg vergelijkbaar. De afwerking en verfijning van de Honda is alleen niet aan te tippen. Maar dit is dan ook niet gek als u beseft dat de Voges ongeveer 1000 euro goedkoper zijn dan het vergelijkbare Honda model.


Benelli TRK 500

Het van oorsprong Italiaanse merk Benelli stamt al uit 1911. In 2005 werd het bedrijf over genomen door de Chinese gigant CQ. Deze is ook deels verantwoordelijk voor de productie van Volvo's, Harley-Davidsons en andere motormerken. Door de economische crisis bleef het stil tot 2015. Toen werd het nu Chinese Benelli echt gestart met aan het begin vooral 125 cc motoren en scooters. Langzamerhand werden steeds grotere motoren geproduceerd. Zo is de TRK 500 een gigantisch succes. In Italië was het afgelopen jaar zelfs ruim de best verkochte motorfiets. In ons land zijn de kleinere motoren wel geliefd, in Nederland zijn ze ook wel gewild, maar niet in dezelfde cijfers. Daar moeten merken het toch hebben van een grotere hoeveelheid cc's om populair te zijn. Europese importeurs wachten met smart op de Leoncino 800 en de TRK 800.

De Benelli TRK 500 is een groot succes onder de all road motoren!


Mash X-Ride 650 Classic

De Mash X-Ride kennen we al van een eerdere blog, de top 8 Chinese motor kopieën. Het lijkt op een combinatie van de oude Yamaha XT500 en de modernere Ducati Scrambler Desert Sled. De technische basis van de X-Ride is hetzelfde als de eerder door hen gepresenteerde Dirt Track 650. En net zoals bij dat model is de motor ontworpen in Frankrijk en geproduceerd in China. De motor oogt qua details zeker niet tegenvallend. Ook voelt alles, behalve misschien de bediening op het stuur, redelijk goed. Enige wat vervolgens wel wennen is is het rijgedrag. De motor stuurt en remt daadwerkelijk alsof het een motor is uit de jaren 70. Dit komt deels door de goedkopere noppenbanden die nauwelijks feedback geven. Met een prijskaartje vanaf bijna 7000 euro is de motor weliswaar goedkoper dan de concurrentie, maar het scheelt niet heel veel. En met de X-Ride heeft u wel groter risico met betrekking tot de afschrijving.


CF Moto 650 Serie

CF Moto is een motor producent uit het welbekende Chinese Wuhan. Zij maken al een tijd motoren. Net zoals de andere Chinese producenten begonnen zij met gigantische hoeveelheden van kleinere motoren produceren voor de Aziatische markt. Met de CF Moto 650 serie willen zij doorbreken in de Europese middenklasse markt. Het blok van de CF Moto 650 is helaas wel weer een kopie. Dit keer is het een kopie van het blok van de Kawasaki 650 tweecilinder, zoals in de Versys en de ER-6. CF Moto begon met de lancering van de 650 NK (een naked), vervolgens de 650 GT (sporttour) en nu de 650 MT (een adventure). De CF Moto is qua betrouwbaarheid, finesse en afwerking niet opgewassen tegen de Japanse concurrentie. Maar de Chinese versie is wel 1500 euro minder dan de vergelijkbare Kawasaki Versys en zelfs 2700 euro minder dan de Yamaha 700 Tracer. En dan is bij de CF Moto het windscherm, de kofferset en de valbeugels standaard. Of u die mooi vind, is dan weer een kwestie van smaak.




Meer interessante artikelen vindt u hier:

Ikwilvanmijnmotoraf.be is dé site waar u eenvoudig en zonder zorgen uw motor verkoopt. Meldt uw motor vrijblijvend aan.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Motor verkopen?
Voer vrijblijvend uw gegevens in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands