Wat doet de herfst met je motor?
2015-10-03 09:00:42

Motor in de herfstVorige week is de herfst officieel begonnen. Daarmee komt stilletjes aan het einde van het motorseizoen in zicht. Met vallende blaadjes, een laagstaande zon, heel veel regen en wind, dalende temperaturen en stormachtige dagen is de herfst een onstuimig seizoen. En dat merkt ook je motor.

De herfst heeft zijn intrede gemaakt: ’s morgens wordt het later licht, ’s avonds vroeger donker en de temperaturen liggen op die momenten een stuk lager dan we in de zomer gewend waren. Overdag kunnen we echter nog volop genieten van een nazomerse zon met bijbehorende temperaturen. Ideaal weertje dus om nog een toertje op de motor te maken voor het einde van het motorseizoen weer aanbreekt. Let er wel op dat de herfst een gevaarlijk seizoen is voor je motor.

Kleurrijke herfstmantel

De exacte startdatum van de herfst schommelt tussen 21 en 24 september, maar officieel wordt 21 september als begindatum aangenomen. Op weerkundig vlak start de herfst echter al op 1 september. De herfst luidt in september dus de start in van de overgangsperiode tussen zomer en winter en dat ontgaat ook je auto niet.
Een typisch herfstbeeld: bomen die hun blaadjes verliezen. De eerste herfststormen laaien op en bedekken de weg onder een dik tapijt van vers gevallen bladeren. Een mooi, maar gevaarlijk zicht. Vooral na een regenbui pas je best extra op. Op gladde herfstbladeren verlies je al gauw grip op de baan. Dode bladeren vormen niet alleen een gevaar voor je veiligheid, ze kunnen ook de lak van je motor sterk aantasten. Gevallen bladeren verliezen zuren die de lak van je motor aanvallen en beschadigen.
Let op voor bladeren

Weersinvloeden

Afgewaaide takken en omgevallen bomen vormen in de herfst ware obstakels op de baan. Pas je rijstijl aan als je op een baan komt met veel obstakels. Let ook op waar je je motor parkeert in de herfst. Niet alleen bladeren kunnen de lak van je motor beschadigen, ook kastanjes vormen een gevaar. In oktober worden kastanjes rijp en vallen ze van de boom. Als je motor net dan onder een kastanjeboom geparkeerd staat, loop je het risico op kleine deuken en krassen.
Eigenlijk is het beter je motor onder een carport of in de garage te zetten, ook als er geen boom in de buurt is. Onder een afdak is je motor ook beschermd tegen een onverwachtse hagelbui. Hagelstenen veroorzaken namelijk ook krassen en deuken.
Regenbui schadelijk voor motorEen hevige regenbui kan er wel eens voor zorgen dat je je op een rivier waant. Plassen water vermijd je als motorrijder best. Het opspattende water is niet alleen oncomfortabel, door aquaplanning loop je ook het risico de controle over het stuur te verliezen. Bij aquaplanning wordt het contact tussen de band en het wegdek onderbroken door een laagje water, waardoor je banden geen grip meer hebben en je motor wegglijdt. Aquaplanning komt bij motors gelukkig niet zoveel voor als bij auto’s.
Net als regen, vereisen ook vorst en mist een aangepaste rijstijl. Mist is vooral in combinatie met de opkomende zon funest. Wanneer de zon nog laag staat, geraak je als bestuurder gemakkelijk van de weg. Ook zonder mist vormt de laagstaande zon een gevaar. Met de zon in het gezicht wordt je zicht belemmerd, terwijl je zelf minder zichtbaar bent voor andere bestuurders met de zon in de rug. Aan zulke omstandigheden kan je zelf niets doen, maar je kan wel je rijstijl aanpassen om gevaarlijke situaties te vermijden.
Hoe guur en druilerig de herfstdagen ook mogen zijn, het seizoen brengt ook heel wat moois met zich mee. Geniet van de laatste zonnige dagen en maak een ritje in een prachtig decor van gekleurde herfstbladeren. Veel plezier!
Herfst op de motor


Delen

Reacties (0)


  • Plaats een reactie